Oppsummering Strategisk plan 2025
Nordpolen skoles strategi for 2025 er utarbeidet med bakgrunn i nasjonale styringsdokumenter, byrådets vedtatte overordnede mål og skolens
behov, muligheter og utfordringer. Nordpolen skole har høye ambisjoner på vegne av alle våre elever. Strategien som er utarbeidet legger føringer for hvordan vi skal jobbe for å lykkes enda bedre i å sikre våre elevers faglige og sosiale utvikling.
Alle elever skal føle seg inkluderte på Nordpolen skole. Vi skal møte elevene med anerkjennelse og vise at vi har tro på at alle skal få til å mestre og utvikle seg. Vi skal arbeide systematisk for å sikre god tilpasset opplæring som gir faglige og sosiale mestringsopplevelser, skaper motivasjon for videre læring og gir elevene forståelse for egen rolle i sosialt samspill. Elevene skal forberedes til å ta gode valg og til å bli aktive demokratiske medborgere som mestrer livene sine videre. De skal forberedes til å være aktive deltakere i utviklingen av et demokratisk og bærekraftig samfunn og forstå at de er en del av noe større enn seg selv.
Trivsels- og elevundersøkelsen viser at mange av våre elever mister motivasjonen i løpet av skoleløpet. Vi ønsker derfor i kommende periode å videreutvikle vår kollektive kompetanse, slik at opplæringen blir mer relevant og motiverer til nysgjerrighet, engasjement og kreativitet. Vi har mål om at alle elever får tilfredsstillende utvikling av grunnleggende ferdigheter på tvers av fag, og vi vil i år sette søkelys på varierte/utforskende læringsarenaer og praktiske læringsformer.
Ved å arbeide systematisk med elevmedvirkning, både pedagogisk og organisatorisk, skal vi sikre at våre elever blir lyttet til i skolehverdagen, at de har reell innflytelse og at de kan påvirke det som angår dem. Hver enkelt elev skal trenes i å bli bevisst sin egen læringsprosess gjennom varierte elevaktive læringsformer og en helhetlig vurderingspraksis.
Skolens profesjonsfelleskap skal bidra til å skape et godt læringsmiljø og gode faglige resultater. Det skal preges av felles verdier, aktiv deltakelse, delingskultur, nysgjerrighet, endringsvilje og praksisutvikling. Vi skal lykkes med å nå skolens mål ved å utforske teori og praksis, utfordre hverandre og utvikle felles forpliktende praksis. På denne måten vil elevene på Nordpolen skole møte en helhetlig inkluderende undervisningspraksis.