Overgang til videregående skole

Rådgiver har samtaler med alle elevene hvor interesser og egne ønsker diskuteres. Her kan elevene spørre om det de lurer på. I faget utdanningsvalg skal elevene få prøve ut interesser og bli bevisst egne evner og anlegg slik at flere foretar mer kunnskapsbaserte valg av utdanning og yrke.

Søking til videregående skole

I november/desember starter veiledning for deg som går på 10. trinn og som skal søke videregående skoleplass. Dette har Margunn ansvar for. Du skal søke på videregående skole på nettet. Du vil få en kode i posten som du må ta med til skolen. Rådgiver kan hjelpe deg med å søke. Søkingen skjer på www.vigo.no.

Det er to søknadsfrister til videregående opplæring, 1. februar og 1. mars. 1. februar er søknadsfrist for deg som skal søke tidlig opptak eller særskilt vurdering. Alle andre søkere har søknadsfrist 1.mars. Mer info om ulike frister finner du her

Utdannings- og yrkesvalg

Overgangen til videregående kan være vanskelig. Det er mye å sette seg inn i og mange valg å ta. Derfor starter vi tidlig med å forberede elevene. Her kan du gå inn å lese litt selv på ulike nettsider som er laget for deg!

Utdanning.no - Er en nettside der du kan finne informasjon om utdanning, skoler og yrker som kan passe deg. Nettsiden skal være ett hjelpemiddel for å gjøre valget ditt enklere.

Vilbli.no - På denne siden kan du klikke videre til de utdanningsvalgene du vil vite mer om. Her finner du for hvert utdanningsprogram informasjon, kort film, relaterte yrker og quiz.

Mitt yrke - Filmserien er en presentasjon av 168 filmer om spennende arbeidsplasser, yrker og utdanninger. Kanskje finner du et yrke som er perfekt for akkurat deg?

Ungdom og utdanning - Film til inspirasjon til samtaler om  utdanningsvalg.

Videregående opplæring - Hva passer best, yrkesfag eller studiespesialiserende?

Jobbkompasset -  Utforsk beslektede yrker.