Ungdomstrinn

Ideer og praktisk forskning

Lærer: Sami (til oktober) og Sondre (fra oktober og ut skoleåret)

Valgfaget Ideer og praktisk forskning innebærer kreativ tenkning og undersøkelse av aktuelle spørsmål innen natur, miljø, klima, kultur, samfunn og arbeidsliv. Elevene velger selv problemstillinger, vurderer mulige forklaringer, planlegger og gjennomfører undersøkelser. De bruker ulikt utstyr og teknikker for datainnsamling, bearbeider data og formidler resultatene. Faget er prosjektbasert og tverrfaglig, og passer for nysgjerrige og samarbeidsvillige elever.

Kulturarv - sjakk

Lærer: Nicolai

Sjakk er en inkluderende aktivitet der alle kan delta. Dette er et valgfag for alle som vil lære mer om sjakk og bli en bedre sjakkspiller – uansett om du aldri har rørt en brikke før, eller om du spiller sjakk hver dag. Sjakk er en aktivitet som kan hjelpe deg til å øke konsentrasjonen og hukommelsesevnen, lære deg til å tenke kreativt og å finne løsninger.

Produksjon for scene

Lærer: Camilla

Liker du å drive med skuespill, synge, danse og opptre for et publikum? Bor det en koreograf, regissør eller manusforfatter i deg? Da vil dette valgfaget være et godt valg for deg. Vi skal være kreative, ha dramaleker, skrive manus og ikke minst sette opp forestilling!

Design og redesign

Lærer: Mari

Valgfaget design og re-design skal legge til rette for at elevene får utvikle kreativitet, skaperglede og mestring, og at håndverk og kulturarv ivaretas. Dette skjer gjennom en designprosess der praktiske løsninger fra idé til ferdig produkter står sentralt. Arbeidet innebærer å planlegge, designe og framstille et produkt ut fra egne ideer eller i samarbeid med andre.

Fysak

Lærer: Vegard og Eivind (to grupper)

Ulike fysiske aktiviteter står sentralt i faget fysak. Tradisjonelle lagidretter, individuelle idretts- og treningsaktiviteter, alternative treningsformer og friluftsliv er alle elementer som kan trekkes inn i opplæringen for å gi elevene fysiske utfordringer og positive opplevelser. Opplæringen skal ha fokus på bevegelsesglede, mestring, nysgjerrighet og samarbeid og derved motivere til fysisk aktivitet, også utenfor skolen.

Programmering:

Lærer: Alexander Lorenzo

I programmeringsfaget lærer vi grunnleggende ting om å lage dataprogrammer. Vi bruker forskjellige programmeringsspråk som Scratch, MakeCode, Processing og Python. Disse språkene hjelper oss å lage morsomme programmer. Vi lærer hvordan man løser problemer ved å dele dem opp i mindre deler og bruke programmering for å finne løsninger. Vi lærer også å lage digitale produkter som er enkle for folk å bruke. Vi jobber spesielt mye med Python, et programmeringsspråk som lar oss skrive mer avansert kode. Vi lærer det grunnleggende i Python, som hvordan man skriver kommandoer og løser problemer. Vi får også lære om datamaskiner og hvordan de jobber med instruksjoner. Dette hjelper oss å forstå hvordan programmering spiller en viktig rolle i teknologien vi bruker hver dag.

Friluftsliv

Lærer: Jørgen

Friluftsliv handler om at elevene skal utvikle turglede og respekt for naturen og naturressursene. Faget skal gi elevene forståelse av mangfoldet i naturen. Faget skal også bidra til å fremme fysisk og psykisk helse ved å gi elevene erfaring med å bruke naturen til rekreasjon og aktiviteter. Videre skal faget styrke elevenes evne til å ta vare på seg selv og andre i naturen. Vi kommer til å være masse ute på tur!

Utvikling av produkter og tjenester – elevbedrift

Lærer: Margunn

Utvikling av produkter og tjenester handler om at elevene skal få praktisk erfaring med innovasjon, og at de skal bli rustet til å møte utfordringer gjennom å drive en bedrift. Faget skal bidra til at de erfarer hvordan de kan være en ressurs i videre utdanning og arbeidsliv, og bidra til at elevene utvikler kompetanse innenfor bærekraftig innovasjon. I faget her på Nordpolen skal vi starte elevbedrift!