Aktivitetsskolen skal skape lærelyst og egenutvikling gjennom lekinspirert og læringsstøttende aktiviteter.
Som ungenes sekundærarena bærer vi et stort ansvar rundt videreutvikling av barnas sosiale og emosjonelle ferdigheter.
Det er mange møtearenaer mellom AKS og skole, et eksempel er våre ukentlige samarbeidsmøter hvor alle assistenter, baseledere og lærere på trinnet er representert. Her diskuterer vi planer, elevsaker, evaluerer aktiviteter, og jobber sammen om å utarbeide læringsstøttende aktiviteter for AKS.
Dette er en fin måte og skape kontinuitet i det faglige fokuset på skolen og på AKS. Hver base har sin egen periodeplan som bygger på skolens temaårsplan.
Aktivitetsskolen har også en egen rubrikk på ukeplanen, hvor enkle beskjeder vil forekomme angående praktiske detaljer i hverdagen.
Ettermiddagene hos oss er preget av lek og frivillighet i forhold til aktiviteter. Selv om læringsstøttende aktiviteter er knyttet opp til det faglige arbeidet på skolen skal det alltid oppleves som lystbetont lek! Vi forøker å si litt om de læringsstøttende aktivitetene i fellesmeldinger via skolemelding, i kurskatalogen og gjennom hyggelige ukesbrev som kommer jevnlig.